Zoetermeernaarjinotega2012.reismee.nl

Jinotega dag 5

Ja, ja. De 5e dag is alweer bijna voorbij...

Vanochtend moesten we heel vroeg op. (Wel half 5 s'ochtends?!

Surprised

Het ontbijt vond plaats om half 6. Om 6 uur maakten wij een prachtige wandeling naar het kruis boven op een berg van wel 840 treden en 1400 meter hoog. Ziek , zwak en misselijk aangekomen boven op de top toch wel hele mooie foto's en filmpjes kunnen schieten. Over schieten gesproken, er zat een man op een berg naast ons met een gigantisch geweer op zijn schoot. Hij paste dus op onze spullen zodat anderen ze niet zouden stelen. Gelukkig is er niks gebeurd en bleef iedereen ongedeerd (zie foto's).

Nadat we weer naar beneden waren gelopen, zijn we nog even snel langs een supermercado gelopen. (Supermarkt... zo super was hij niet, maar ja.) Water gekocht, nog wat snoepjes en weer verder terug lopen naar La Cuculmeca voor de kennismaking met de jongeren uit Mancotal waar wij de komende woensdag tot en met zaterdag blijven logeren. Omdat wij daarheen gaan leek het ons leuk om de mensen te leren kennen. Want je blijft daar wel een paar dagen, en als je elkaar niet goed kent, word het een beetje ongemakkelijk.

Het was nog geen half 11 of de jongeren waren alweer aangekomen in La Cuculmeca. Even voorstellen, beetje gek doen en daarna serieus even luisteren naar een presentatie. Moeite om onze ogen open te houden maar het is gelukkig ongeveer wel een beetje soort van uiteindelijk wel eigenlijk gelukt.

Ook hebben wij nog een kinderdagverblijf blij gemaakt met heel veel geld(van de Prinses Margriet school)We hebben daar even rondgekeken en daarna zijn wij wat gaan drinken in een cafe.

Toen brak het avondeten alweer aan. Natuurlijk dacht ik dat we weer Gallo Pinto gingen eten. Op een gegeven moment rook ik pannenkoeken, maar dat leek mij hoogst onwaarschijnlijk. Er werd geroepen dat we konden eten, en ja hoor. PANNENKOEKEN! Heerlijk! Eindelijk een keer iets waar je geen darm problemen van krijgt. Ze smaakten godzijdank niet naar die vieze smaakloze tortilla's dus we hebben eindelijk een beetje normaal gegeten.

Na het eten hebben wat mensen zich opgefrist en een beetje uitgerust en de meesten lagen al in bed. Het is nu ongeveer half 10 en we gaan allemaal slapen.

Morgen komt er weer een heel ander leuk avonturen verhaal van iemand anders!

Adios, en slaaplekker!

Floor Swartjes.

Dag 4 San Rafael del Norte

Het is al de 4e dag en het is super gezellig met iedereen. De woorden Spaans die we kennen gooien we een beetje door elkaar. Maar wat we wel onthouden zijn: Guapa en Guapo (dit betekent: mooi)

Sinterklaas is in het land zoals jullie weten en om de traditie voort te zetten hebben wij natuurlijk onze schoen gezet. Donny had een brief aan sinterklaas geschreven waarin hij duidelijk maakte dat hij een gebroken beige eenhoorn wilde maar sinterklaas las het verkeerd en begreep dat er stond een helm.

We gingen vandaag naar San Rafael del Norte. We moesten om 5 uur opstaan en als ontbijt kregen we toastjes met suiker. We liepen door het dorp naar de bus om zeven uur zaten we in de bus. Wat een leuke bus was dat en de bus chauffeur herkende ons nog aan het eind van de dag toen we een drankje deden in het dorp. Aangekomen in San Rafael del Norte gingen we wat drinken in een restaurantje.Door naar de Kathedraal waar de priester P. Odorico D' Andrea zijn levensverhaal werd afgebeeld door muurschilderingen die gemaakt zijn door italianen, hij zelf kwam namelijk uit italie. In de kathedraal was een mis bezig waar gezongen werd op het liedje die wij kenden 'lief klein konijntje had een vliegje op zijn neus', Buiten gingen we het beeld van P. Odorico D' Andrea bekijken.

Met de bus reden we door naar de canopy tour waar we met een kabelbaan door de bomen vlogen (zie foto's). er waren 8 kabels 12 platforms 2 touw bruggen door de bomen heen, het was echt super gaaf! als je naar beneden keek zag je een prachtig uitzicht. mevrouw mons ging gezellig met een nicaraguaan van een kabel af door de bananen bomen heen. als je niet vroeg genoeg met je handschoen remde maakte je een 'tree hug' dat Chloe verzon en Sam bijna deed omdat hij dacht dat hij moest sturen met zijn gewicht waar door hij aleen maar rondjes ging draaien en dat vond ik (Chloe) heel erg komisch.

Terug van weg geweest waren we weer in het stadje waar we eventjes wat gingen eten en drinken.

Donny is echt de Paul Turner van de groep. Ook nu weer houdt hij mij van mijn werk af, omdat hij Paul, Mrs milkshake en indiana jones (met zijn hoed) nadoet.

Toen gingen we door naar de tepayak kathedraal waar voor we eerst een enorme berg op moesten lopen, eenmaal boven was iedereen moe van het lopen. Na eventjes uit te rusten gingen we naar binnen waar het graf van P. Odorico D' Andrea te zien was. hij moet nog heilig verklaard worden door de paus maar eerst wordt hij nog zalig verklaard. we werden daar nog rondgeleid door een man die een heel klein museum had van spullen van P. Odorico D' Andrea, na het bekijken van de spullen zijn we naar beneden gelopen en weer de bus terug genomen naar la cuculmeca waar we vervolgens heerlijk spaghetti hebben gegeten na 4 dagen gallo pinto gegeten te hebben zo 's ochtens al 's avonds. Is het heerlijk om spaghetti te eten.

Nog even iedereen bedankt die zo enthousiast reageren op onze verhalen en foto's!

Liefs Chloe

Dag 3 Jinotega

Zaterdag 17-11-2012

Zo we hebben echt veel gedaan vandaag.

We begonnen met ons EERSTE bortje gallo pinto.

we wilden ook naar de oude en de nieuwe markt gaan, maar we kwameneenspeeltuin tegen met een wip ZONDER stoelen en een gammele glijbaan.

Na tien keer van de glijbaan te zijn geweest en twintig keer de Gangnam Style te hebben gedanst gingen we eindelijk verder.

We hebben een bezoek gebracht aan het gemeentehuis. Daar kregen we uitleg over het afvalverwerkingssysteem van Jinotega.

Echter zag de kamer waar we de uitleg kregen over het afvalverwerkingssysteem er niet zo stabiel uit, het plafond werd namelijk omhoog gehouden met 1 latje.

MAAR OP DAT MOMENT (even spanend maken) kwamen we het aardappelen festival tegen, echt overal aardappelen in alle soorten en maten en een spetterend optreden van een zingend jongentje met een hoed.

Ook heb ik gedanst met Mercedes (directrice van de school) ,maar ja, na 2 uur 22 minuten en 46 seconden lopen door 26 graden kwamen we eindelijk bij de markt .

Je wist echt niet waar je moest kijken aan de ene kant zag je groente en fruit en aan de andere kant varkenshoofden en daarheb ik ook lekker kip gegeten, met ja welgallo pinto ja en toen moesten we weer terug naar het huis .

Bas kwam met het idee om een partijtje voetbal te gaan spelen op een grasveld. Het niveau van het spel was vrij laag, gelukkig heeft het paard het niveau aardig weten op te krikken (zie foto).

Dat was het weer nou ........ doei.

Groetjes de glorieuze Donny van den Breul

Wist je dat?

Sylvana niet wist dat auto's niet rechts mogen inhalen.

Donny zijn 'nachtbril' met panterprint niet van zijn moeder mocht meenemen (gelukkig).

Charlotte zich in Panama om drie uur s'nachts ging opmaken.

Luuk niet elke dag zijn 'sit ups' doet.

Chloé aan dhr. van Poelgeest vroeg of ze met de trombose over zijn hoofd mocht (bedoelde tondeuse).

Sylvana een terrorist een 'aanslager' noemde.

Dhr. de Bruyn zei: 'The good was food' (i.p.v. andersom).

Donny vrouwen lesbisch maakt!

Floor haar fototoestel in het restaurant en haar paspoort in de w.c. liet liggen en haar pasje in de pinautomaat liet zitten, maar wonder boven wonder alles nog heeft!

Sam ' Bas Bas' zegt tegen Bas wanneer hij een mooie Nicaraguaanse vrouw ziet (is pas één keer gebeurd).

Aylin en Sylvana suiker over hun patat deden (dachten dat het zout was).

Mevrouw Mons zei: 'Er komt een heel hard paard aanrennen'.

Sam en Luuk in het moeras weg zakte omdat zij de Spaanse waarschuwingen niet verstonden. (zie foto van schoenen)

Sylvana tijdens het voetballen over de doelpaal (een steen) struikelde en een hele groep Nicaraguaanse jongens aan het lachen maakte.

Donny een roze knuffel won die door Indiaanse kindertjes was gemaakt!?

Aylin haar shampoo in haar tas is open gegaan.

Floor haar tandpasta in haar toilettas heeft laten ontploffen.

Er een kreeft tegen Sylvana haar been sprong!? (bedoelde een schorpioen, maar het was een takje).

Iedereen erg op zijn woorden is gaan letten nu ze weten dat de leukste uitspraken op de blog komen en we enorm veel lol met elkaar hebben!

Tweede dag Panama

De tweede dag in Panama. Iedereen was al om 05.30 uur op ! Met een uitzondering van meneer van Poelgeest en mevrouw Mons. Die nog lekker in hun bed lagen tot 06.30 uur toen wij begonnen met een ochtend wandeling dichtbij het hostel waar we logeerden. Om 07.30 uur hadden we nog een lekker ontbijtje. Daarna gingen we met de bus naar het Panama kanaal. Waar we rond 9.00 uur zijn aangekomen. Daar zagen we hoe de boten van de Pasifische Oceaan naar de Atlantische Oceaan door gesluist werden. Daarna hebben we nog een film van 20 minuten gezien met daarin de opbouwing van hoe het idee van het Panama Kanaal is ontstaan. En we hebben daarna een museum gezien over het Panama kanaal. Na het Panama kanaal hebben we de bus gepakt om 11.00 uur. En zijn we naar het vliegveld gebracht. Bij het vliegveld aan gekomen om 12.00 uur zijn we gelijk wat gaan middag eten. Daarna hebben we schiphol bezichtigd. Om 15.15 uur vertrok ons vliegtuig van Panama naar Nicargua. Die reis duurde ongeveer 3 uur. In die reis hebben we nog een tussenstop gemaakt in San Jose daar hebben we nog 20 minuten in het vliegtuig gezeten. Eenmaal in Nicargua aangekomen liep alles vlekkenloos. We konden in één keer door de douane heen ! We zijn gelijk de bus in gestapt. Om 18.30 uur en zijn aangekomen in Jinotega bij la Cuculmeca rond 21.30 uur. In die tussen tijd hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een supermarkt om iets te eten en drinken te halen. Net nog even alle spullen uitgepakt. Nu nog even gezellig een beetje bij praten en een spelletje doen. Daarna richting bed want, morgen weer vroeg op ! Charlotte Montenegro

Aangekomen in Panama!

Na een voorspoedige vlucht van bijna tien en een half uur kwamen wij vandaag (voor ons is het nog vandaag) aan in Panama. Bij aankomst was het 28 graden en regende het een beetje. Op het vliegveld in Panama bleek helaas dat van acht personen de bagage door naar Managua zou worden gestuurd, maar na zo'n twee uur wachten en navragen had iedereen gelukkig toch zijn bagage.

Van het hotel zijn wij naar ons Hostel gebracht, waar de leerlingen na een kwartiertje al besloten om voor het hostel te gaan voetballen met een groep Panamese kinderen (zie foto's).

ons reisschema

We vertrekken op donderdag 15 november vanaf Schiphol. Nog dezelfde dag komen we aan in Panama Stad. Hier verblijven we in het oude stadsgedeelte om de volgende ochtend het wereldberoemde kanaal te bezoeken.

Op vrijdag 16 november vliegen we van Panama naar Managua, de Hoofdstad van Nicaragua. Op het vliegveld worden we opgehaald door mensen uit Jinotega. We vervolgen dan onze reis per bus naar het noorden, waar we in de avond aankomen.

Zaterdag 17 t/m dinsdag 20 november verblijven we in Jinotega. We zullen deze dagen de stad verkennen, een bezoek aan en kindertehuis brengen, naar de markt gaan, een stadje in de buurt bezoeken en een dag diep het oerwoud ingaan.

Woensdag 21 november t/m zaterdag 24 november bezoeken we Mancotal. Het is dan niet mogelijk om ons via dit blog te volgen want we hebben daar geen internet verbinding.

Zondag 25 november en maandag 26 november zijn we in San Juan del Sur. Dit is een klein stadje aan de kust. We rusten hier uit en nemen en duik in de Grote Oceaan.

Dinsdag 27 november t/m donderdag 29 november brengen we een bezoek aan de mooie oude stad Granada. Hier bezoeken we de vulkaan Mombacho en maken kennis met de Spaanse koloniale geschiedenis.

Vrijdag 30 november vliegen we vanaf Managua via Panama weer terug naar Nederland waar we zaterdag 1 december aankomen.

Waarom we naar Jinotega gaan.

Onze stad Zoetermeer en Jinotega hebben en stedenband en daarom is het belangrijk dat er goede contacten bestaan op allerlei niveau. Het Stedelijk College draagt daartoe bij door leerlingen naar Jinotega te laten gaan en daar kennis te laten maken met het leven in de stad en de provincie Jinotega. De leerlingen kunnen hun ervaring van de reis bij terugkomst delen met andere leerlingen in de school, met leerlingen op hun vorige basisschool en met iedereen in Zoetermeer die belangstelling heeft in de stedenband.

Onze school heeft een vriendschapsband met een school in Mancotal. Mancotal is een dorpje op 30 kilometer afstand van de stad Jinotega waar arme koffieboeren leven. De school wordt door de meeste kinderen in de buurt bezocht, maar niet alle kinderen gaan daar naar school. Het kan zijn omdat zij te arm zijn, doordat hun ouders het niet belangrijk vinden dat de kinderen onderwijs volgen of doordat de kinderen op het land moeten werken.

Om nu te stimuleren dat er zoveel mogelijk kinderen naar school gaan zorgt het Stedelijk College ervoor dat de school in Mancotal extra aantrekkelijk wordt door het te voorzien van moderne leermiddelen. In 2011 is er ook een groep leerlingen van het Stedelijk College in Mancotal geweest. Zij hebben daar namens de onze school 10 nieuwe computers geschonken aan de dorpsschool in Mancotal. De kinderen in het dorp waren daar erg blij mee.

Dit jaar heeft onze school weer enige acties gevoerd om geld bij elkaar te verzamelen om schoolspullen te kopen. De opbrengst van de plantenmarkt, de opbrengst van het Globalandproject en de film marathon van de Theaterklas bedraagt in totaal 7 duizend euro. Voor dit geld worden allerlei leermiddelen waaronder een stereo installatie en diverse camera's gekocht en geschonken aan de school in Mancotal.

Op 15 november vertrekken onze leerlingen voor 14 dagen naar Jinotega en Mancotal. In Mancotal zullen de leerlingen één op één verblijven bij leeftijdsgenoten. Door bij de boeren gezinnen te verblijven en te helpen bij de koffieoogst (koffie is de belangrijkste bron van inkomsten in het noorden van Nicaragua) ervaren zij hoe het is om in het op één na armste land van Midden- en Zuid Amerika te leven.

We zouden het fijn vinden als u ons via dit reis blog wilt volgen.