Zoetermeernaarjinotega2012.reismee.nl

Waarom we naar Jinotega gaan.

Onze stad Zoetermeer en Jinotega hebben en stedenband en daarom is het belangrijk dat er goede contacten bestaan op allerlei niveau. Het Stedelijk College draagt daartoe bij door leerlingen naar Jinotega te laten gaan en daar kennis te laten maken met het leven in de stad en de provincie Jinotega. De leerlingen kunnen hun ervaring van de reis bij terugkomst delen met andere leerlingen in de school, met leerlingen op hun vorige basisschool en met iedereen in Zoetermeer die belangstelling heeft in de stedenband.

Onze school heeft een vriendschapsband met een school in Mancotal. Mancotal is een dorpje op 30 kilometer afstand van de stad Jinotega waar arme koffieboeren leven. De school wordt door de meeste kinderen in de buurt bezocht, maar niet alle kinderen gaan daar naar school. Het kan zijn omdat zij te arm zijn, doordat hun ouders het niet belangrijk vinden dat de kinderen onderwijs volgen of doordat de kinderen op het land moeten werken.

Om nu te stimuleren dat er zoveel mogelijk kinderen naar school gaan zorgt het Stedelijk College ervoor dat de school in Mancotal extra aantrekkelijk wordt door het te voorzien van moderne leermiddelen. In 2011 is er ook een groep leerlingen van het Stedelijk College in Mancotal geweest. Zij hebben daar namens de onze school 10 nieuwe computers geschonken aan de dorpsschool in Mancotal. De kinderen in het dorp waren daar erg blij mee.

Dit jaar heeft onze school weer enige acties gevoerd om geld bij elkaar te verzamelen om schoolspullen te kopen. De opbrengst van de plantenmarkt, de opbrengst van het Globalandproject en de film marathon van de Theaterklas bedraagt in totaal 7 duizend euro. Voor dit geld worden allerlei leermiddelen waaronder een stereo installatie en diverse camera's gekocht en geschonken aan de school in Mancotal.

Op 15 november vertrekken onze leerlingen voor 14 dagen naar Jinotega en Mancotal. In Mancotal zullen de leerlingen één op één verblijven bij leeftijdsgenoten. Door bij de boeren gezinnen te verblijven en te helpen bij de koffieoogst (koffie is de belangrijkste bron van inkomsten in het noorden van Nicaragua) ervaren zij hoe het is om in het op één na armste land van Midden- en Zuid Amerika te leven.

We zouden het fijn vinden als u ons via dit reis blog wilt volgen.

Ton de Bruyn

Adjunct-Directeur Stedelijk College

Herman Kappetijn (vader van Chloe)

Wat een mooi initiatief om kinderen van de eerste wereld direct in contact te brengen met de derde wereld. Ontwikkeling van mensen en landen gaat via onderwijs. Door kennis en inzicht kunnen we tot een betere wereld komen want armoede en oorlog is minder waarschijnlijk in een beschaafde en ontwikkelde samenleving. Ik ga jullie volgen!

Brigit Riphagen

Wat een geweldige ervaring voor jullie en wat een goed doel!! Het zal heel intensief worden maar probeer er ook zoveel mogelijk van te genieten.
Ik ga jullie zeker volgen !!!

Carlo Klarenbeek (vader van Luke)

Allen, het aftellen is begonnen, nog 1week en dan zitten jullie bijna in Panama, nog even doorbijten en dan staan jullie op Schiphol. Alvast veel plezier en veel nieuwe indrukken gewenst.

Karin Klarenbeek (tante van Luke)

Hoi Luke en mede reizigers, geweldige trip hoor!. Ik hoop dat jullie heel erg genieten en er veel van opsteken. Spreken jullie al lekker Spaans? Met handen en voeten kom je er vast ook wel. Maak veel foto's, dit is een herinnering die blijft!

Natasja Leffers ( moeder Sylvana )

Lieve Sylvana en andere leerlingen. Wat moet het een geweldige en schitterend mooie ervaring zijn voor jullie. We gaan jullie zeker volgen en wensen jullie allemaal 17 hele mooie dagen.

Carla Vollebregt oma Sylvana

Lieve schat, ik denk de grootste stap tot nu toe in jouw leven, opa en oma zijn ongelooflijk trots op jou.deze ervaring zullen jij en je mede reisgenoten jullie hele leven niet vergeten. Wij wensen jullie heel veel plezier dikke kus van ons. We kijken uit naar jouw verhalen xxx

Ben Vollebregt Opa van Sylvana

Wat een ervaring om jaloers op te zijn jammer dat jullie maar 23 kilo mee mogen nemen anders had ik bij je in de koffer gekropen gekheid, maar jaloers blijf ik. Geniet ervan
Xxxxx

Opa en oma Klarenbeek

Hoi Luke en reisgenootjes,niet te geloven wat jullie gaan doen geweldig hoor.een hele voorspoedige reis en geniet ervan.Groetjes van ons.

Ramon Leffers (vader Sylvana)

Het wordt voor jullie beslist een ervaring om nooit meer te vergeten. Prachtig ook het doel van deze reis om wat te kunnen betekenen voor de school en kinderen in Mancotal. We gaan jullie natuurlijk volgen.

Astrid Romijn (moeder Chloé)

Wat een unieke ervaring ! Het wordt een spannende en leerzame tijd voor jullie. Zonder alle luxe van thuis maar met zoveel speciale gebeurtenissen . Lekker genieten allemaal . Ik ga jullie volgen ( alsof ik er toch een beetje bij ben!) Heel veel plezier allemaal.

Yolanda Bentvelzen (tante Floor)

Ben nu al trots op je schat, wat een belevenis. Jullie gaan leuke en vast ook minder leuke dingen meemaken, maar het is super wat jullie gaan doen. Wij volgen je zeker, maak er wat moois van en allemaal met volle teugen genieten van deze leerzame reis.

Henck van den Breul (vader Donny)

Ga genieten man, doe rustig aan, je ben nu een pingpongbal hier in huis....

Marcella Greve (zusje sylvana Greve)

Ik vind het heel mooi dat jullie dit gaan doen het is waarschijnlijk ook een ervaring die jullie nooit meer gaan vergeten.

Henk en Marion (ouders van Sam)

De spanning stijgt, backpack, handdoeken, kleding uitgezocht.Nog een paar dagen en dan reizen jullie het avontuur tegemoet! Wij wensen jullie heel veel bijzondere ervaringen toe en we volgen jullie op de voet!

Adri Swartjes (padre de Floor)

¡Estoy orgulloso de mi chica chula!
¡Buen viaje!
¡Qué lo pase bien!

[Ja, je moet er wel wat voor doen]
Papa.

Vera Klarenbeek

Lieve Luke, beste reisgenoten,
Vanmorgen jullie achtergelaten op Schiphol. Ik weet niet wie er zenuwachtiger waren, jullie of wij, de ouders.
Op dit moment hangen jullie hoog in de lucht boven de oceaan en ik volg jullie nu al!
Heel veel plezier, geniet ervan en let goed op elkaar.
Ik kijk uit naar jullie verhalen.
Dikke knuffel.

oma boezaart oma van luke

lieve knul van me wat ben ik trots op je k.denk veel aan je wat een reis ook voor je reisgenote natuurlijk ik wacht met spanning de eerste foto en verslag af heel veel plezier voor allemaal en voor jou een dikke kus

Patty Vollebregt (tanta Sylvana)

Lieve Vaan alles is al gezegd en gedaan, ik sluit mij hier volledig bij aan. Maar wil nog 1 ding toevoegen: CARPE DIEM!!
Genieten, genieten en nog eens genieten X Pat

Carla (oma Sylvana)

hoi schat, het is nu 8.00 uur mama heeft net jou s.m.s je doorgebeld, fijn dat jullie op plaats van bestemming zijn. wat een leuke foto's het plezier straalt er vanaf. op deze manier heb ik het gevoel dat ik er een beetje bij ben, we kijken nu al weer naar het volgende bericht en foto's uit love you xxx oma en opa

Sam Jonas Dorien Stephan

Hoi Floor,

Heel veel plezier daar en we blijven het volgen
Groetjes en dikke kussen uit Beuningen

Simone (Tante)

Fijn dat je goed bent aangekomen. Op de foto's lopen jullie al lekker in je zomertenue. Heerlijk! Geniet ervan, ik blijf het volgen!

Astrid (moeder Chloé)

Deze site werkt echt verslavend..steeds even kijken of er al nieuwe foto's op staan en wat gaaf dat voetballen tegen de panamese jeugd ! voor sport hoef je elkaars taal niet te spreken echt top om die video te zien en hebben jullie gewonnen Chloé ? dikke kus

Roos en Denise Vriendinnen Chloé en Sylvana

Lieve chloé en syl

Hopelijk hebben jullie het erg naar je zin, het ziet er erg leuk uit! We wensen jullie veel plezier en mooie herinneringen. We gaan jullie morgen heel erg missen! We denken aan jullie.

liefs Roos en Denise x